Monday, January 21, 2013

Kita benci sedekah!!!

"Abang..dah dua hari saya tak makan, tolong derma bang" tubuh kecil,kurus tanpa isi itu menggoncang-goncang bekas berisi beberapa keping syiling yang dibawanya


Lelaki kacak bersama dengan teman wanitanya yang ayu dan sopan itu tidak memperdulikan anak kecil itu dan berjalan berlalu pergi "mesti budak2 sindiket tu kan abang, kalau kita bagi pun mesti sindiket tu yang dapat " ujar teman wanita lelaki itu yang ayu dan sopan itu.

Teman lelakinya yang disebelah hanya mengangguk sambil tersenyum. Tangannya kemas memegang tangan gadis disebelahnya, betapa bangga dirinya dapat memiliki gadis yang ayu, cantik dan sopan itu.

Ok..ini bukan novel alaf 21. Back to realiti..betapa ayu,cantik dan sopannya gadis itu secara fizikal, tetapi hatinya??


Realiti hidup insan2 yang sudah lama tak merasa susah jika kehabisan wang ringgit, dan tak pernah rasa sengsara disebabkan kelaparan. Kesenangan itu buatkan kita jadi lokek dengan apa yang kita ada. Padahal telah termaktub, bersedekah tidak akan mengurangkan harta kita malah menambahkan, dan untuk yang pernah alami, nikmat sedekah itu selalu Allah bayar cash di dunia.

Pernah terjadi..siangnya saya sangat tension. Penat bekerja, banyak masalah. Tapi bila malam, sewaktu saya melalui jejantas saya ternampak seorang Uncle berbangsa india yang tidur di jejantas itu. Mula2 saya hulurka duit seringgit yang saya pegang. Tapi lepas beberapa langkah saya berpatah balik dan hulurkan ayam goreng yang baru saya beli tadi Uncle itu tak tersenyum, tapi saya boleh lihat betapa gembiranya uncle itu menerima pemberian saya. Sebab happy tengok uncle tu makan puas, saya tanya "uncle nak air x?" sambil unjukkan air teh ais yang sudah saya minum sedikit. Takut nak bagi sebab dah minum tapi uncle tu jawab "Boleh..boleh". Perasaan macam bagi makan ahli keluarga yang tersayang dan lepas bagi makanan tu sy pergi.

Subhanallah.. fikiran saya sangat happy. Sepanjang berjalan balik saya tersenyum sorang2, perasaan yang lebih indah dari dilamun cinta. Maaf saya tidak bercerita untuk tunjuk kehebatan diri, tapi saya nak saudara saya rasa apa yang saya rasa apabila kita melakukan sesuatu kebaikan.

Ramai insan2 yang lokek ini gunakan alasan di atas..sindiket penipuan..hakikatnya hak membantu sesama insan yang engkau dustakan dengan rezeki pemberian Allah itu.

Kalau benar peminta sedekah adalah disebalik sindiket?
Biarkan itu urusan mereka dengan tuhan. Kita cuma perlu memberi seikhlas yang mungkin.

File yang saya paling benci dalam dunia, filem negara2 susah tetapi memaparkan kisah tentang golongan kaya, remaja2 nya pergi sekolah bawa teddy bear..padahal ramai remaja sebayanya tak mendapat makanan yang cukup..boleh agak filem bangsa ape tu..huh.

No comments:

Post a Comment

lovey dovey