Wednesday, January 16, 2013

Budak perempuan comot dan rumah besar tepi tasik

Budak tu anak D.O baru kat pekan kroh ni. Rambut dia mak oii, smart. Selalu rapi diletak brylcream banyak2. Nak banding waktu tu, memang style terkini sangat, sebijik cam superman versi Dean Cain dan Therry Hatcher, ade jambul pulak kat depan. Ok terlebih mukadimah pasal rambut dia je sampai satu perenggan.
Dean Cain, superman 1993

Budak comot..antara budak paling selekeh dalam kelas budak pandai tu. Anak orang susah,baju sekolah sepasang pakai sampai hujung tahun. Iron baju, kompem dia tak faham kenapa perlu iron baju. Pakai tudung getah warna putih, and seriusly memang takde attraction. Pegi sekolah jalan kaki, ayah tak boleh hantar ke sekolah sebab berkerja.

Suasana pekan Kroh, sangat klasik. Banyak pokok besar yang ada bunga warna kuning di tepi2 jalan. Bila musim pokok tu berbunga Pekan Kroh sebijik cam korea waktu autumn. Boleh feeling autumn in my heart.Pekan kecil,kalau nak ke mana2 boleh jalan kaki atau naik basikal. Bangunan kedai lama2 masih banyak.Ada kedai buku, kedai runcit cina, Kedai Arumugam yang suka pasang lagu nostalgic kuat2,ada kedai Pak Ta yang jual laksa semata-mata dan yang paling penting kedai ais kacang poonaiyah superb.


Rumah anak D.O tu sangat besar, dimata budak comot yang tinggal di rumah yang ramai adik beradik. Rumahnya tepi tasik, dan tepi tasik ada perpustakaan. Rumah zaman kolonial british. Kadang-kadang bila nak pergi ke perpustakaan, budak comot selalu nampak anak D.O bermain di laman rumahnya. Budak comot dengan basikal chopper second handnya cuma boleh tengok dari jauh.


Waktu tu budak comot dengan anak D.O baru darjah tiga. Kelas yang sama,kelas paling pandai di sekolah tu. Kadang-kadang anak D.O tak perasan budak comot curi-curi pandang bila anak D.O tengok tempat lain. Anak D.O tak sombong orangnya, walaupun kebanyakan budak dalam kelas tu yang dipenuhi dengan anak cikgu-cikgi berlagak nak mampus.

Satu hari masa kelas pendidikan seni, anak D.O lalu belakang budak comot yang tengah melukis. Tiba-tiba anak D.O cakap "cantiknya lukisan", budak comot yang tak pernah menyangka akan dipuji buat pertama kali oleh anak D.O ternganga sambil pandang anak D.O.


Waktu rehat suatu hari, anak D.O join budak comot dengan budak2 lain main lompat getah 'zero point'. Masa anak D.O dan budak comot punya giliran pegang getah, tiba2 anak D.O terlepas getah yang diregangkan and sadisnya terlastiklah ke muka budak comot itu. Budak comot tanpa ambil masa untuk berfikir secara relevan terus nangis,sampailah masuk kelas semula. Dalam kelas, anak D.O yang rasa sangat bersalah itu cuma tengok je budak comot menangis. Tiba-tiba budak comot yang bengang itu menjelirkan lidah ke arah anak D.O. berkat jelir lidah itu la, budak comot mendoakan supaya dia takkan terserempak dengan anak D.O sampai bila2 lagi.

Budak comot pergi sekolah jalan kaki, dia suka jalan kaki sebab waktu itu lah budak comot selalu berfikir dan berangan. Dunia budak comot sangat indah dalam imaginasinya sebelum sampai ke sekolah.

Rumah budak comot tak jauh dengan rumah anak D.O. Selalunya ke sekolah akan ikut jalan yang sama. Cuma yang membezakan, anak D.O akan sentiasa di dalam mercedes dan drivernya manakala budak comot hanya mampu melihat dari jauh kereta anak D.O berlalu pergi.

Kadang-kadang budak comot rasa malu kalau-kalau anak D.O ternampak dia yang berjalan kaki. Budak comot malu disebabkan dia bukan orang kaya. Ada masa, budak comot akan ikut jalan lama yang lebih jauh, supaya tak terserempak dengan anak D.O.

Hari tu budak comot terjumpa jam tangan yang dah tak berfungsi. Budak comot pakai jam itu ke sekolah untuk tunjukkan anak D.O dia juga setaraf dengan anak D.O. Tapi bila kawan-kawan tanya waktu, budak comot diam, buat2 tak dengar.

Hari itu juga, doa budak comot termakbul. Anak D.O tak datang sekolah.
Budak comot tengok meja anak D.O hari2..
Rindu nak tengok jambul superman anak D.O lagi..
Lepas seminggu budak comot dengar.."khairi dah pindah"

To be continue.. ^_^

No comments:

Post a Comment

lovey dovey