Monday, January 7, 2013

Hidupku yang hippie sometime happy should be more time

Dua tiga hari ni sangat2 des-pe-ra-tio and dont-want-to-smile state. Sehinggalah semalam Aizat muncul dengan misainya yang macho hati sedikit berbunga dengan aura pink. Tapi kejap je pun..

Mencari-cari apa yang kurang rupa-rupanya hari period dah dekat, jadi aura merah sentiasa muncul and that its is, xhabih2 nak touching.

Yang kesiannya untuk orang pompuan ni benda ni la yang disebut premenstrual sindrom atau singkatan PMS. Nasib baik la kelebihan perempuan dalam Islam ni ni cukup banyak dan setara dengan kaum Adam,kalau tak dengan wujudnya PMS ni saje idop boleh menderita huhuhu.

ok yang tak tau pasal  PMS ni, gejala dua tiga hari sebelum orang perempuan datang period. Terjadi dalam lingkungan umur 20-40. Antara simptom2nya..

1) Mood memang tak baik,waktu ni selalu jadi teramat sensitif, orang buat apa2 sikit 
    nak touching,nak marah tapi tak tau kenapa terasa begitu.
2) Encik jerawat mula tumbuh kat muka 
3) Ada yang dah siap-siap senggugut.
4) Senang kembung perut
5) Sakit kepala, migrain

Ingat senang nak handle benda ni,emosi yang paling kritikal memang sesuatu yang paling menyakitkan. Kadang-kadang tak sedar menyusahkan orang sekeliling,termarah atau termerajuk dan endingnya menyusahkan diri sendri. Kebiasaannya time ni saya akan jadi manusia hippie aka orang nomad.

Sebab ape hippie,mula merayap mencari nilai kehidupan yang sebenar yang selalunya akan berakhir di shopping mall dan sebab apa nomad?? selalu tidur merata,kejap umah kawan ni kawan tu,rumah sendiri tak mungkin sebab touching dengan orang dalam umah tu. Resultnya bukan lagi best, bile tido umah kawan ni rasa tak selesa, mulalah rasa xsesuai rapat dengan dia. Yeah, raja segala suuzon berlepak di hati.

Pengalaman 20++ tahun idop, ade skit cara nak handle PMS ni terutama dari segi emosi, tapi selalu terkena PMS tak reti lak nak praktikkannya hee~~. Seeloknya time ni,amalkan mathurat atau banyakkan ulang surah2 yang kita hafal. Sebab time ni syaitan tau kita lemah, jadi dia senang nak masuk. Dengan bacaan itu tadi InshaaAllah dijauhkan bisikan syaitan dan akan lebih bersangka baik.

Lagi elok kalau banyakkan bersenam, sebab bila penat lepas bersenam hormon gembira (endorfin) akan dikeluarkan, waktu tu akan rasa lega lain macam la.

Lagi layan sesuatu yang hepikan diri contoh tengok running man kemudian gelak sorang2(ok yang ni tak praktikal untuk peminat filem tamil)

Makan and makan selagi tak buang masa fikir nak touching kat orang.(ok yang ni sangat kontra dengan senaman tadi haha)

Buat benda pelik yang selama ni teringin nak buat tapi tak berani contohnya rakam lagu nyanyian sendiri pastu upload kat youtube dengan harapan u are the next najawa latip.

Kepada insan2 yang hidup dengan perempuan, kasihanilah mereka time ni, banyakkan sabar dan seeloknya ucapkan i love you pada mereka time ni jugak, inshaaAllah terus hilang PMS itu. Ok jom layan lagu Yuna yang colourful sokmo.


No comments:

Post a Comment

lovey dovey